zaterdag 23 juli 2016

tweedehands leven

Waarom begin je niet met bloggen, vroeg een kennis mij, toen ik vertelde dat ik al jaren een boek wil schrijven, maar het er maar niet van komt.
Deze opmerking bleef in mijn hoofd hangen..ja, waarom niet?
De vakantie is net begonnen, ik heb veel vrije tijd nu, en dus ben ik op internet gaan speuren hoe het bloggen werkt.
En hier is 'ie dan, mijn eerste blogpost :-)
Allereerst zal ik de titel maar even uitleggen: tweedehands leven.
Hoewel ik hoop dat mijn blogs in de toekomst een hoop mensen zal bereiken, verwacht ik dat in het begin alleen wat familieleden en vrienden mijn blogs zullen lezen. En die weten allen dat ik doof ben sinds mijn babytijd.
Doof zijn in deze maatschappij betekent voor mij tweedehands leven. Dit wil ik graag toelichten:
als kind groeide ik op in een overwegend horende omgeving, met veel gesproken woorden om mij heen. Zolang men op mij gericht was, en duidelijk praatte, kon ik een en ander wel verstaan.
Maar zodra er een buurvrouw binnen kwam lopen om koffie te drinken met mijn moeder, dan verstond ik er bijna niks meer van. Gelukkig praatte mijn moeder me wel altijd bij, als ik wilde weten waar het gesprek over ging.
Je moest dan eigenlijk altijd even wachten, het ergste vond ik dat altijd bij het moppen tappen. Onze buurman vroeger had altijd wel een mop te vertellen, grappige is dat op het einde van de mop men altijd sneller gaat praten, omdat de grap eraan komt.
Dus buurman vertelt een mop, heel rustig zodat ik het ook kan verstaan, en dan de laatste zin gaat heel snel, en mis ik dus de clou. Iedereen lachen en ik nog niet, want ik weet de grap nog niet. Wat er dan gebeurde is dat vooral mijn moeder of mijn zusje dan even de zin herhaalde, maar eigenlijk was de lol dan eraf. Iedereen was al uitgelachen en dan kwam ik erachter aan.
Dat geeft een gevoel dat je niet direct mee kunt doen. Heel lang heb ik nagedacht hoe ik dat moest benoemen en nu heb ik het geschikte woord gevonden: tweedehands.
Tweedehands in die zin van uit de tweede hand informatie krijgen. Niet rechtstreeks informatie kunnen verwerven, maar afhankelijk zijn van personen in de omgeving die dit voor je verduidelijken.
Het klinkt misschien deprimerend, en dat was het ook. Nu is het hooguit frustrerend.
Met mijn blogs wil ik vertellen over mijn leven als doof persoon in een horende wereld. Waar loop ik tegenaan, wat vind ik lastig, hoe reageren mensen? Dit wil ik doen op een luchtige manier, met een snufje humor er door. Ik hoop dat me dat gaat lukken, zodat er via mijn posts meer begrip ontstaan voor mensen met een gehoorbeperking.
Tot zover, tot slot wens ik mijn volgers veel leesplezier toe.

Wil je reageren op mijn eerste blog, heel graag!
Iris.


57 opmerkingen:

  1. Hoi Iris. Wat een prachtig verhaal en zo mooi neergezet. Je hebt volkomen gelijk met wat je schrijft, maar wij horende houden dan inderdaad te weinig rekening met de dove, in dit geval met jou. Ik voel me dan ook TERECHT aangesproken, en ga zo door met je blog, ik zal je volgen. Groeten John ( de buurman)��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had eerder gereageerd op je bericht, maar nu zie ik het nergens meer staan.
      Dus even opnieuw: bedankt voor je reactie, maar voel je aub niet aangesproken 😉
      Verder veel leesplezier!

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga je volgen Iris, ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super Iris!! Ook ik ga je volgen��

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Tweedehands": in eerste instantie schrok ik van de titel.
    Na het lezen van je mooie eerste blog, dacht ik: aaaah VAN!
    Iris, ik volg je graag! Succes met schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was ook mijn bedoeling met tweedehands: een schokeffect teweeg brengen 😉 Dan krijg je ook aandacht

      Verwijderen
  6. Hallo Iris, ik heb een kleinzoon van 1.5jaar die "zeer zeer slechthorend is" en ga jou blog volgen.
    Je 1e blog is al geweldig en kijk uit naar de volgende! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Iris, ik heb een kleinzoon van 1.5jaar die "zeer zeer slechthorend is" en ga jou blog volgen.
    Je 1e blog is al geweldig en kijk uit naar de volgende! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tineke, bedankt voor je bericht. You're welcome 😊
      Groetjes Iris

      Verwijderen
  8. Mooi omschreven Iris! Hopelijk komt er zo ook meer begrip voor de doven! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Iris!
    Ik volg graag... Over tweedehands, ja heel herkenbaar: " ff wachten..." Daarna een samenvattend verhaaltje vertellen ...
    Handgroet Bea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Iris, knap van je dat je het doet en hoop dat je er wat van kan maken!! Graag volg ik je voor de volgende�� Succes en wappergroet San

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Iris, ik ken je niet maar deze blog las ik via Facebook. Het is HEEL herkenbaar. Want ik ben zwaar slechthorend vanaf twee jaar. Hoorapparaten erbij is wel een goede vervanging maar moet toch van liplezen hebben. Kan echt niet zonder.
    Mooie blog en zal je volgen. Succes ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Reacties
    1. Ik ben zelf ook zwaar slechthorend ..voor de buitenwereld is dit bijna niet merkbaar...maar ik mis een hoop...mensen begrijpen het meestal niet hoe het zit..
      Je hoort...je verstaat. ..Duss. ..maar zo is het niet...
      We hebben het gezicht nodig om het te volgen. ..
      En missen dus heel veel.
      Ik ga je volgen...en zet het op mn fb.....heel belangrijk dit beter in de horende wereld beter te kunnen verwoorden. ..
      Dank je en succes

      Verwijderen
    2. Ik ben zelf ook zwaar slechthorend ..voor de buitenwereld is dit bijna niet merkbaar...maar ik mis een hoop...mensen begrijpen het meestal niet hoe het zit..
      Je hoort...je verstaat. ..Duss. ..maar zo is het niet...
      We hebben het gezicht nodig om het te volgen. ..
      En missen dus heel veel.
      Ik ga je volgen...en zet het op mn fb.....heel belangrijk dit beter in de horende wereld beter te kunnen verwoorden. ..
      Dank je en succes

      Verwijderen
    3. Dank je wel voor het delen en veel leesplezier

      Verwijderen
  13. Heel herkenbaar, die heb ik het ook meegemaakt. Wat je zegt in het verhaal.
    Geweldig dat je blog schrijft !! ����

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, wat een verhaal!! Ik herken het jouw ervaring... En mag ik dit blog delen? hoe kan ik dit blog delen?
    Iris, ga zo door!!! En er kan veel mensen van je veel leren en misschien is het toekomst meer bewust van dovencultuur.. Als het zo bekend, dan ben ik je echt dankbaar!

    Ben benieuwd naar volgende! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Santie, bedankt voir je bericht. Tuurlijk mag je het delen, graag zelfs. Onder mijn blog zie je delen, daarop klikken en dan kan je het delen op Facebook of twitter of wat je wilt :-)
      Succes en veel leesplezier!

      Verwijderen
  15. Leuk om dingen te lezen die herkenbaar zijn maar ook om van elkaar te leren. Succes ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Iris,

    Ik kwam je blog via Linkedin tegen. Ben een oud-cursist van je van AB-NGT I en II in Breda. Succes met je blogs en leuk om te lezen. Ik ga ze zeker voor je delen. Hartelijke groet, Yvonne Holleman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvonne, dat is lang geleden. Leuk on via deze weg iets van je te vernemen. Fijn als je wilt delen, dank je wel. :-)

      Verwijderen
  17. Hoi Iris,

    Leuk geschreven, heel herkenbaar. Ik ga jouw blog graag verder volgen! Veel succes met het schrijven. ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel Rob, je mag het ook delen met familie of collega's.

      Verwijderen
  18. Mooi hoe je 't beschrijft hoe 't voor jou is in de horende wereld..hier kunnen wij vast en zeker iets van leren..waar blijft toch vervolg nu..!!xx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi hoe je 't beschrijft hoe 't voor jou is in de horende wereld..hier kunnen wij vast en zeker iets van leren..waar blijft toch vervolg nu..!!xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel Linda xx
      als je wilt, kun je het delen.
      Mijn streven is dat zoveel mogelijk mensen het gaan lezen.

      Verwijderen
  20. Hoi Iris,

    Ik ben zelf goed horend, zoals je weet, maar je verhaal is evengoed heel makkelijk te begrijpen. Mijn vader ging op latere leeftijd slechter horen en vertelde wel vaker over soortgelijke ervaringen. Als mij hetzelfde te wachten staat, heb ik i.i.g. voordeel van de verbeterde techniek, want jij weet als geen ander dat niet iedereen gebarentaal beheerst ...
    Ga vooral door met je interessante blog!

    Groetjes, Joost Thissen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Iris, leuk dat je gaat bloggen. Ik vind deze blog interessant en heel goed omschreven. Bij tweedehands als uit tweede hand vind ik wel een eyeopener. Vaak is informatie uit tweede hand ook niet accuraat, als horende dan. Groetjes Mieke Vandepitte

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Iris, leuk dat je gaat bloggen. Ik vind deze blog interessant en heel goed omschreven. Bij tweedehands als uit tweede hand vind ik wel een eyeopener. Vaak is informatie uit tweede hand ook niet accuraat, als horende dan. Groetjes Mieke Vandepitte

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Geweldige verhalen om te lezen en zeer herkenbaar en hel mooi verwoordt. Ik geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geweldige verhalen om te lezen en zeer herkenbaar en hel mooi verwoordt. Ik geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dank je wel Jan, super dat je van mijn verhaaltjes geniet :-)
    Groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  26. heel benieuwd naar je volgende blog, IRIS!
    groet van Harmien
    ps. door zelf ook enig gehoorverlies te hebben, herken ik het zo goed! tweedehands = heel goed verwoord......heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen