maandag 7 februari 2022

What's next?

Sinds juni 2021 werk ik bij de Provincie Gelderland. Ik ben in dienst gekomen dankzij het doelgroepenregister van de UWV. De Nederlandse overheid heeft bij wet vastgelegd, dat bedrijven en organisaties een quotum moeten halen, zodat mensen met een beperking ook aan het werk kunnen. Maar om dit quotum te bereiken, moeten deze mensen met een beperking wel geregistreerd staan in het doelgroepenregister. Sta je niet geregistreerd, maar heb je wel een beperking, dan zal een bedrijf of organisatie kiezen voor iemand die wel geregistreerd is. 

Best wel maf deze regeling. 


Want waar gaat het nu eigenlijk over. Deze regeling is een gevolg van de ratificatie die de overheid in 2016 ondertekende: Het verdrag van de rechten van mensen met een beperking. 

Met deze ratificatie maakt de overheid kenbaar te streven naar dat iedereen mee kan doen. 

Maar dit komt niet vanzelf. Je moet hierin de samenleving bewust maken, om ervoor te zorgen dat ze allerlei mensen in dienst gaan nemen. En om dat voor elkaar te krijgen, hebben ze dit quotum en doelgroepenregister bedacht.

 

Sinds juni 2021 werk ik bij de Provincie Gelderland. Ik heb het er enorm naar mijn zin, en er liggen mooie kansen en mogelijkheden voor mij, om mij er te ontwikkelen. Heel blij ben ik ook dat ik de kans kreeg om bij de Provincie aan de slag te mogen. Ik maak nu onderdeel uit van een projectteam Diversiteit&Inclusiviteit, die als 1 van de doelen heeft de organisatie uit te laten groeien tot een organisatie waarin iedereen kan meedoen.

Deze baan kreeg ik doordat ik geregistreerd sta in het doelgroepenregister. 

Als ik deze registratie niet had, had ik deze baan niet. Was ik buitengesloten, want ik was dan niet de juiste persoon waarmee een quotum behaald kon worden.

 

Sinds juni 2021 werk ik bij de Provincie Gelderland. Ik voel dat ik erkend word, dat mijn collega’s mijn talenten zien, mijn deskundigheid, mijn intelligentie en ik word gewaardeerd. Mijn teamleider heeft zelfs gezegd dat ze mij niet graag ziet vertrekken naar een ander team (ik maak de overstap van team Agrifood naar team Diversiteit & Inclusiviteit)

Dit wetend nu, maakt dat ik mij krachtig voel. Ik kan en mag meedoen. Met het besef dat het dankzij die registratie is. 

 

En what's nu next? 

Daar denk ik veel over na. Ik droom van een samenleving, waarin iedereen mee kan doen, ongeacht je leeftijd, je gender, of je wel of geen beperking hebt, je huidskleur, je gewicht, je intelligentie enzovoorts. De volgende stap is dat het normaal is dat binnen een bedrijf mensen werken die in een rolstoel zitten, die blind zijn, die bruin of geel zijn, vrouwen die aan de top werken, mannen die achter de receptie zitten, kortom alles kan en niks is gek. Zodat die quotum niet meer nodig is, en zeker die rare doelgroepenregistratie niet. 

 

Next is een samenleving waarin we de mens in de ander zien. Niet de man, niet de vrouw, niet de transseksueel, niet de dove of de blinde, niet de lamme, niet de gek, maar MENS. 

 

Ooit las ik eens: van buiten zien we er allemaal anders uit, maar het bloed is bij iedereen rood. Net zoals iedereen een hart heeft dat klopt, iedereen die dromen heeft en wensen. Laten we dat waarmaken, dat iedereen de ruimte en tijd krijgt om dit uit te laten komen. 

Wat zou de samenleving er rijker van worden. Ik ben ervoor, jij ook?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten