maandag 19 augustus 2019

Zo, de vakantie is weer voorbij...
Ik ga weer knallen dit jaar!
30 en 31 augustus ben ik bij Hart's Zomerfestival in Meierijstad. Dit zomerfestival staat in het teken van GELUK! Een avond en dag lang gaat het over het geluk van inwoners van Meierijstad en hoe dit positief kan worden beïnvloed (https://www.hart.ms/hart’s-zomerfestival-teken-van-geluk)
Ik ben gevraagd om te komen vertellen over op welke wijze ik mij inzet om doofheid meer in the picture te krijgen en ook mag ik vertellen over wat men kan doen om dove medebewoners het gevoel te geven dat ook zij erbij horen. Want het komt vaak voor dat dove mensen zich buitengesloten voelen of denken dat ze er niet toe doen..
Ik heb een aantal dove mensen al benaderd om naar het festival te komen, enkelen hebben al toegezegd en daar ben ik erg blij mee. Want elke dove persoon heeft wellicht een waardevolle aanvulling of ervaringen op mijn verhaal hierover. KOM JIJ OOK?
Binnenkort herstart ik een gebarentaalcursus bij een gezin waarvan de man/vader plotsdoof is geworden. Ze hebben de 1e module al gedaan en beginnen nu met de tweede module.
Een gebarentaal module bestaat uit 15 lessen van 2 uur.
Wil jij ook gebarentaal leren? En lijkt het je leuk om dat samen met je vrienden te doen? Kijk dan op mijn pagina voor meer informatie over de inhoud van de drie modules die ik heb:
cursussen Nederlandse Gebarentaal
En neem dan gerust contact op met mij.
Andere uitdagingen die ik de komende tijd heb: lezingen bij EHBO verenigingen over: hoe verleen je Eerste Hulp bij Doven?
En eerste contacten voor lezingen of workshops op scholen zijn gelegd. Daarnaast ga ik lesgeven aan tolken Nederlandse Gebarentaal bij KTV (Kennisnet voor Taal en Vakopleidingen).
En heb ik contacten binnen de gemeente Meierijstad om mee te praten over toegankelijkheid. 
MAAR het is nog niet genoeg!
Mijn doel is dat steeds meer Nederlanders voldoende kennis hebben over dove mensen en Nederlandse Gebarentaal!
Een ander doel is dat de Nederlandse samenleving beter en meer toegankelijk wordt voor dove mensen. Toegankelijkheid voor doven betekent toegankelijke informatie en communicatie!
Hier hebben dove mensen nu gewoon recht op, en daarom is het zo belangrijk om je hier eens in te verdiepen en antwoord te krijgen op vragen zoals:
Wat is gebarentaal? Is gebarentaal universeel? Kan je in gebarentaal alles zeggen wat je wilt? Hoezo hebben doven een eigen cultuur? En waarom zien we nooit dove mensen? Wonen er wel dove mensen in mijn omgeving? etc. etc. 
Heb ik je geprikkeld, nieuwsgierig gemaakt? Denk je dat ik iets voor je kan betekenen of voor de organisatie waar je werkt? Kan ik mijn verhaal vertellen aan je en de mensen om je heen?
Neem dan contact met me op, zodat ik nog meer kan knallen het komende werkjaar!! 
info@deafbyiris.com
www.deafbyiris.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten